10 SEBAB AKU MENYESAL BELAJAR SAINS KOMPUTER

1.png
10 tahun dalam dunia IT, akhirnya aku pasrah dan menyerah kalah. Aku masih ingat lagi ketika aku mula-mula mengenal apa itu Pascal, C++, Visual Basic, PHP, database, network, Linux, semuanya sangat indah.

Setelah tamat ijazah, aku melangkah ke industri ICT tanah air dengan semangat yang berkobar-kobar, nak mengikut jejak langkah Bill Gates, Linux Torvalds, Tim Berners-Lee dan Kevin Mitnick.
Pengalaman mengajar aku pahit manis industri IT yang semakin hari semakin mencabar serta semakin hilang taringnya jika dibandingkan ketika lewat 90’an dan awal 2000.
Aku baru sahaja menghantar notis 24 jam sebagai programmer di salah sebuah syarikat IT kecil di sekitar Cyberjaya walaupun ramai yang tidak bersetuju dengan tindakan aku ini. Banyak sebab kenapa aku hilang rasa cinta pada bidang ini. Antaranya adalah:
1. KARENAH CLIENT YANG PELIK (CLIENTS FROM HELL)
Function kami sebagai programmer adalah untuk menghasilkan sebuah sistem aplikasi baru untuk client berdasarkan brief yang diberikan. Kami sudah dilatih untuk bermain dengan fungsi, konsep, algoritma dan pengolahan idea. Oleh itu, dengarlah nasihat dan cadangan kami.
Apa gunanya mengupah kami sebagai programmer kalau tidak mahu mengikut cadangan dan proposal yang kami sediakan? Kami tahu apa yang anda mahukan dan kami boleh bekerja mengikut spesifikasi projek.
Jadi, tolonglah jangan bagi idea pelik-pelik dan meminta yang bukan-bukan dari kami. Situasi ini sering terjadi jika client yang dibincangkan terdiri dari badan-badan kerajaan. Aku sangat sedih dengan mentaliti orang kita.
Tak boleh pakai color ni, nanti diorang ingat website pembangkang pulak.
Mana gambar Dato / Datin / Menteri / KSU / Dr?
Boleh tak pakai gambar ni? Dan besarkan? (bagi gambar kecil dalam words. Celaka!)
“Saya nak kalau dia klik je button ni, data dari semua agensi seluruh negara akan disimpan kurang dari 10 saat?”
“Boleh tak buat borang online yang tak perlu nak taip banyak sangat, pakai niat sahaja dah habis isi.”
Maka akan terhasillah sistem aplikasi atau laman web yang aneh dan menyakitkan hati seumpama iklan ubat besarkan saiz za-kar di Facebook, iklan jamu dan ubat jerawat seperti di dalam majalah Mastika atau sistem Gomen yang lebih mementingkan membodek serta #ass-kissing orang atasan dengan mesej yang cuba disampaikan dalam aplikasi tersebut.
2. GAJI KECIL KERJA BANYAK
Perkara ini memang sudah menjadi tradisi dalam industri ICT di Malaysia. Walaupun dalam resume sudah tertera pengalaman bekerja yang agak memuaskan, kebanyakan syarikat masih akan mengambil pekerja IT dengan gaji yang kecil. Alasannya? Tiada sijil professional dari Cisco, Microsoft, ORacle, Red Hat dan lain-lain.
“Habis tu? Apa point belajar degree sampai 4 5 tahun?”
3. WAKTU KERJA TIDAK MENENTU
Satu lagi tradisi yang menjadi trademark industri ICT. Masuk kerja awal, bawal lewat. Kadang-kadang hingga lewat pagi. Kenapa kami selalu kena stayback? Baca point-point berikutnya.
4. PERANGAI BOS / SUPERVISOR / PROJECT MANAGER (KONONNYA) / CLIENT YANG SANGAT MENJENGKELKAN
Mari aku terangkan dengan teliti apa yang berlaku. Bagi sebuah projek pembangunan aplikasi atau website, untuk sampai ke tahap final, sistem aplikasi atau website yang akan dibangunkan untuk sesuatu projek, kami perlu mendapatkan pengesahan daripada mereka-mereka dalam senarai ini.
Memang kami tidak pernah akan mencapai final design dalam masa yang singkat atau dalam rekaan idea yang pertama. Bila semua perlu ditukar, tambah itu ini, tukar gambar, tukar color, tukar function, tukar button, tukar tuisan, tukar field, tukar database, tamabah module, ada sahaja yang tidak kena.
Apabila amendment sudah siap, orang-orang yang bertanggungjawab bagi idea-idea yang mengarut akan menghilangkan diri. Balik awal atu meeting. Jahanam! Agak mustahil boleh buat sesebuah aplikasi dengan cepat dan mudah. Yang memeningkan kami, progress mesti on time. Kalau lambat, programmer yang akan kena maki dulu. Walhal, progress kerja kami tergendala dek kerana mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab.
Mereka akan maki, marah, kutuk dan bermacam-macam lagi perbuatan yang boleh mencabar kesabaran kami. Sedangkan mereka tahu orang atasan yang patut lebih peka dan membantu kami menyiapkan projek. Biadab!
Maka berduyun-duyunlah programmer berkampung di office kerana nak menyiapkan projek sebab petang tadi time orang punch out balik, baru design nak approve, siap ada amendment, esok pagi bos / client nak tengok. Tak ke celaka sungguh perangai mereka ini?
5. LAMBAKKAN FREELANCE DEVELOPER YANG MENYEDIAKAN SERVIS DENGAN HARGA YANG LANGSUNG TIDAK MASUK AKAL
Keadaan ini telah menyebabkan industri IT negara dipandang enteng, murah dan tiada standard. 10 tahun dulu, upah untuk membuat satu muka surat web page pun sudah boleh mencecah sehingga RM500. Sekarang, RM100 untuk keseluruhan web page pun tidak mustahil lagi.
Ada orang pernah tanya aku nak buat sebuah dynamic website siap dengan database, offer aku RM100. Aku tidak semurah itu. Bukan berlagak, bukan takbur tetapi apa gunanya kami berhabis belasan ribu ringgit, bertungkus lumus menceburi bidang ini dan akhirnya mengambil bayaran seciput itu untuk memuaskan hati client yang tahap cerewetnya mengalahkan artis?
6. TANGGAPAN MASYARAKAT – KERJA BIDANG IT KERJA MUDAH
Ramai yang ingat asal kerja dalam bidang IT je, kerja mudah cuma duduk depan PC taip-taip program, angkat printer, pasang PC, cucuk-cucuk kabel network dan sebagainya.
Anda semua ingat senang ke nak bangunkan sebuah aplikasi atau install web server dan database atau configure sebuah switch network?
Untuk menyiapkan satu page website yang lengkap pun makan masa, apatah lagi proses nak design workflow dan function. Bagi mereka mudah sahaja,
“Taip-taip keyboard je”
“Ala, kerja korang cucuk-cucuk kabel je, senang la.
“Kalau setakat nak pasang PC, aku pun boleh,”
Kalau aku boleh siku, aku dah siku dah muka korang masing-masing.
7. CERTIFIED SOFTWARE EXPERT LAGI MASYUK DARI KERJA IT BIASA
Aku hanya mampu melihat dengan mata putih kejayaan orang IT yang memilih haluan menjadi pakar dalam jenama software-software tertentu seperti SAP, Cisco, Oracle dan lain-lain. Malah ada di antara mereka tiada degree dalam bidang sains komputer atau IT tidak perlu belajar 4 5 tahun pun. Cukup dengan mengambil professional certificate dengan kursus selama 5 hari dah boleh menjadi seorang software expert dengan gaji berkali-kali ganda dari yang kerja dalam bidang IT biasa.
Ex student Science Comp atau IT? Ramai kawan-kawan aku lari bidang. Ada yang jadi polis, kastam, imigresen, PTD, balik kampung jaga lembu, buat bisnes MLM. Life is hard.
8. LAMBAKKAN CRASH COURSE DAN CD TUTORIAL YANG TERSANGATLAH MURAH
Ibarat sayur di pasar, begitulah murahnya nilai ilmu dan skill dalam industri IT. Banyak lambakkan buku dan tutorial seperti “Learn _____ in 3 Days”, “IT For Dummies” yang dijual di pasaran. Malah boleh dimuat turun sebagai ebook di internet dan yang lagi menariknya, mereka yang belajar sendiri dan tidak mendapat pendidikan yang formal di institusi-institusi tempatan pun boleh buat berkali lebih hebat daripada yang belajar sampai pecah otak.
Kami berhutang puluhan ribu dengan gomen semata-mata untuk mendapatkan ilmu dah rahsia dunia IT dan mengambil masa hampir 5 tahun. Sekarang, mamak buat teh tarik pun dah boleh buat app sendiri.
9. AKU BENCI DENGAN MENTALITI “TAK NAMPAK CIRI MALAYSIA PUN SISTEM NI?”
Kenapa semua benda nak nampak Malaysia?
Ada sebab kenapa kami rujuk pada gaya dan vibe international. Untuk bersaing dengan industri IT dari luar, style dan influence industri kita mestilah sentiasa up-to-date dan mempunyai ciri-ciri international.
Suka atau tak, kau kena ikut trend semasa. Kau tak boleh nak buat design website atau aplikasi seperti di zaman Windows 95 di zaman design minimalist Windows 8/Android/iOS ini. Kau duduk bawah tempurung tahun bila pun, tak tahulah.
10. TEKNOLOGI IT BERKEMBANG TERLALU PANTAS
Ini adalah masalah tersebar orang-orang IT. Teknologi IT itu sangat cepat dan berkembang dengan lajunya sehingga sampai satu tahap selari dengan usia kau yang semakin meningkat, otak kau dah tepu dan tak boleh nak follow lagi teknologi-teknologi IT yang terkini.
Kalau kau ambil medik, struktuk tubuh badan manusia yang kau belajar 20 tahun lepas, begitulah juga struktur tubuh badan manusia sampai sekarang. Kau belajar kejuruteraan awam, macam mana kau nak belajar buat infrastruktur jambatan 15 tahun lepas? Benda yang kau belajar itu masih boleh di’apply 15 tahun selepas itu. Kau belajar arkitek, macam mana kau nak belajar design rmah 10 tahun lepas? Macam itu jugalah yang kau praktikkan sekarang.
Tetapi kalau kau belajar IT, baru kau belajar PASCAL. 5 tahun selepas itu, orang dah tak guna PASCAL, baru kau nak kenal Windows 98. 2 tahun kemudian, keluar Windows 2000. Kalau dulu kau belajar Visual Basic, 5 tahun lepas itu orang dah guna .NET.
Baru kau berjinak-jinak dengan PHP, sekarang dah keluar bermacam-macam PHP framework. Kalau ada masa belajar dulu network semua guna kabel. Beberapa tahun selepas itu dah keluar pula teknologi wireless. Kalau kau chatting guna mIRC dan ICQ, sekarang orang banyak gunakan WhatsApp dan Hangout. Last-last, apa yang kau belajar 5 ke 10 tahun lalu di universiti, kebanyakkannya tidak boleh pakai.
Last-last, generasi tua IT yang otak dah tepu nak belajar teknologi-teknologi baru ini hanya layak menjadi mandur mengarahkan budak-budak muda buat kerja. Situasi ini kau boleh jumpa terutamanya di kalangan pegawai-pegawai teknologi maklumat yang kerja dengan kerajaan.
Kebanyakkan pegawai-pegawai IT ynag dha tua dan yang pangkatnya seakin tinggi ini (bukan semua tetapi kebanyakan) langsung tidak boleh dijadikan sebagai tempat rujukan kalau ada masalah bab-bab terknikal kerana teknologi IT terlalu cepat berkembang.
Mereka pula tidak pernah nak explore teknologi-teknologi baru. So, at the end, kalau ada masalah teknikal, diraogn tak boleh nak menjawab atau tolong seesaikan masalah yang berkaitan dengan hal-hal teknikal. Pegawai-pegawai IT muda atau programmer inilah yang kena mencari solution sendiri di internet.
Berbeza dengan bidang lain seperti doktor, jurutera, artikek, peguam dan lain-lain, makin kau tua dan berpengalaman, pengetahuan dan kepakaran kau yang semakin tinggi dan bernilai. Yang IT ini, semakin kau tua, pengetahaun dan kepakaran kau 10 tahun yang lalu sudah tidak berilai sangat pun pada hari ini. –BUASIR OTAK
Dituli semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA.COM
Sumber: hye
Share this article :
+
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "10 SEBAB AKU MENYESAL BELAJAR SAINS KOMPUTER"

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 masalah dunia - All Rights Reserved
Template By. Kunci Dunia
Back To Top