Maksud Warna Kuku Dengan Penyakit dan Kesihatan

Adakah anda tahu bahawa maksud warna kuku ialah boleh menunjukkan petanda atau petunjuk akan penyakit yang mungkin ada pada kita. Jika kuku anda mula menunjukkan perubahan warna daripada warna normal (warna jernih) kepada warna putih, kuning, hitam, biru, ungu, warna pucat atau retak, maka anda kena mengambil langkah awal untuk membuat pemeriksaan punca kuku anda menjadi sedemikian.

Kalau kuku anda bertukar warna sebab anda cat kuku anda dengan warna lain, maka itu tak perlulah anda risau. Apa yang perlu anda ambil berat ialah sekiranya warna kuku anda menjadi lain daripada warna kebiasaannya. Dibawah ialah beberapa maksud warna kuku yang dikaitkan dengan penyakit dan maslaah kesihatan kita.
Maksud Warna Kuku Dengan Penyakit dan Kesihatan
Kuku Warna Kuning (Yellow Nails)
Kuku warna kuning biasanya menandakan orang itu mungkin mempunyai masalah kesihatan seperti diabetes, jangkitan kulat atau bakteria, masalah sistem saraf atau limfa dan juga masalah pernafasan.
Kuku warna Biru (Bluish Nails)
Dikaitkan dengan keadaan di mana badan kita tidak mendapat oksigen yang mencukupi serta mungkin ada penyakit atau masalah dengan paru-paru seperti radang.
Kuku warna Putih (White Nails)
Dikaitkan dengan kekurangan protein dalam badan, ada masalah ginjal dan hati.
Kuku Retak dan Terpisah (Crack and split nails)
Kuku kering dan juga rapuh menjadikan hujung kuku senang retak dan kelihatan tidak normal. Seringkali keadaan ini dikaitkan dengan penyakit tiroid atau jangkitan kulat.
Kuku warna hitam (Black Nails)
Kuku hitam adalah agak serius dan antara penyebabnya ialah kanser kulit, penyakit ginjal atau hati, melanomia, anemia dan juga kekurangan vitamin B12. Sila berjmpa dengan doktor dengan segera jika kuku anda menjadi hitam tanpa sebab yang munasabah.
Kuku warna Pucat (Pale Nails)
Dikaitkan dengan penyakit diabetis, masalah hati, pemakanan yang tidak sihat serta penuaan.
Kuku warna Ungu (Purple Nails)
Dikaitkan dengan masalah sistem peredaran darah, kekorangan oksigen dalam badan serta masalah pernafasan.
Maksud Warna Kuku Dengan Penyakit dan Kesihatan Kita
Kesihatan dan kecantikan kuku juga perlu diambil perhatian terutama kepada anda yang suka menyimpan kuku yang panjang untuk bergaya.  Jika mahu lebih senang menjaga kuku, amalkan cara pemakanan dan kehidupan yang sihat serta potong kuku yang panjang jika malas untuk menjaganya.
Share this article :
+
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "Maksud Warna Kuku Dengan Penyakit dan Kesihatan"

Terima Kasih Sudah Berkomentar
 
Copyright © 2014 masalah dunia - All Rights Reserved
Template By. Kunci Dunia
Back To Top